Vad innebär Affärsidé?
I en affärsidé strukturerar man upp hur företaget ska gå med vinst
Om man på ett enkelt sätt ska försöka förklara vad en affärsidé är kan man säga just det:
En affärsidé är en beskrivning på hur företaget ska gå med vinst
Men hur kommer man på en affärsidé? Affärsidén får gärna vara unik så att man inte ger sig in på en redan mättad marknad. De flesta som strukturerar en affärsidé gör det dock efter redan etablerade affärsidéer. Försök då att komma med en egen ”twist” för att stå ut på marknaden. Att föda en redan ”mätt” marknad kan visa sig vara svårt.
Så, hur gör man då som företagare för att sticka ut från mängden?
Kan du erbjuda en vara eller tjänst som är ännu bättre än andras? Kan varan eller tjänsten vara billigare än konkurrenternas? En exklusiv vara som är mer ”high-end”, vilket innebär att du kan erbjuda ett högre pris, kan kanske vara ett alternativ?
En god idé är ofta att utgå ifrån sig själv och sina egna kunskaper och erfarenheter. Vad är du duktig på? Vad brinner du för att göra? Att omvandla något som man både är bra på och tycker är roligt att utföra till en affärsidé är alltid rätt. Om man brinner för det man gör så gör man även jobbet bra. Sedan är det ju även så att man givetvis vill hålla på med sådant som man älskar för att göra själva livet trevligare och roligare.
Att följa med i flödet på de nyhetssidor som du vanligen följer kan vara en bra start till inspiration till en affärsidé. Där kan du snappa upp produkter och tjänster som är nya på marknaden. Som kanske till och med inte har nått till den svenska marknaden ännu. Ju tidigare du är med att upptäcka en trend på marknaden desto större chans har du att lyckas. Om du bor i en större stad finns möjligheten att upptäcka en fluga som inte har nått till småstäderna ännu och dra nytta av det.
Bygg upp din affärsidé i tre enkla steg
The Balance Small Business skrev för ett fåtal år sedan en artikel där de sammanfattade vad en affärsidé ska innehålla i tre enkla steg, vi sammanfattar dem här.
Steg 1 - Beskriv vad ditt företag gör
Krångla inte till det här. Håll det kort och koncist. Vilken produkt eller tjänst erbjuder eller tillverkar ditt företag? Säg det med ett fåtal ord, 2-5 ord räcker.
Exempelvis, ”Mitt företags ändamål är att:”
- Sälja skor
- Tillhandahålla utbildningstjänster
- Odla grönsaker
- Designa appar till mobiltelefoner
- Erbjuda finansiell rådgivning
- Sälja kläder till kvinnor
- Erbjuda hunddagis
Steg 2 - Beskriv hur ditt företag gör det som det gör
Det är nu vi når den något svårare delen av uppbyggnaden av affärsidén. Vi är inte ute efter en specifik beskrivning av hur företaget ska operera. Vi beskriver i mer allmänna termer hur företaget är tänkt att fungera. Vanligtvis gör man det genom att ta med några av sina kärnvärderingar i beskrivningen.
Som en hjälp på traven listar vi några exempel:
- Erbjuda hög produktkvalitet
- Erbjuda överlägsen kundservice
- Skydda och skona miljön
- Uppmuntra till innovation, kreativitet och uppfinningsrikedom
- Utöva hållbar utveckling
Det kan vara klokt att fokusera på det som du och ditt företag gör allra bäst när du beskriver vad ditt företag utför.
Exempel på affärsidé
Om du nu lägger ihop beskrivningen från steg 1 med kärnvärderingarna från steg 2 kan det se ut så här:
- Sälja skor av högsta kvalitet.
- Odla grönsaker genom ekologiskt, hållbart jordbruk.
- Erbjuda finansiell rådgivning med överlägsen kundservice.
Kom ihåg, vi är inte klara ännu. Det finns ett ytterligare steg innan din affärsidé är helt klar.
Steg 3 - Lägg till varför ditt företag gör det som det gör
Det här är delen av din affärsidé som beskriver din gnista, passionen som driver dig i företagandet. För många människor hjälper det att tänka tillbaka på när idén dök upp från första början.
Exempel på affärsidé
Så här kan våra tre affärsidéer se ut om vi lägger till ”varför” till dem:
Mitt företags syfte är att:
- Sälja skor av högsta kvalitet så att varje kund kan bli erbjuden ett par skor som de kommer älska att använda.
- Odla grönsaker genom ekologiskt, hållbart jordbruk för att ge människor säkra och hälsosamma matval.
- Erbjuda finansiell rådgivning med överlägsen kundservice så att kunden ska få en trygg finansiell framtid.
När din affärsidé är klar ska du, med hjälp av din affärsidé, kunna svara på dessa frågor
- Är din affärsidé unik? Om den inte är det, varför skulle en potentiell kund välja din produkt framför en konkurrent
- Hur ska ditt företag tjäna pengar? Nämn några punkter.
- Har ditt företag eller produkt någon positiv eller negativ påverkan på miljön?
- Hur ser din marknadsföringsstrategi ut? Har du en plan för hur du vill finansiera framtida reklamkampanjer?
- Finns det ett behov av din affärsidé på marknaden? Många marknader är väldigt mättade.
- Varför skulle en kund välja ditt företag framför en konkurrent? En som kanske till och med redan är etablerad på marknaden.
- Blir din affärsidé på något sätt påverkad av eventuella konjunktursvängningar
- Hur säljer du din produkt eller tjänst? På internet, i fysisk butik eller åker du kanske ut till kunden?
- Har ditt företag eller produkt ett syfte på marknaden? Vad är syftet?
- Vilken marknad ämnar din affärsidé nå ut till? Vad har du får målgrupp?